
Ljubljana, 30. julij 2021
Zadeva: Pripombe na Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju – predlog za obravnavo, EVA 2021-2711-0127
Spoštovani minister, gospod Janez Poklukar
V roku vam pošiljam pripombe na Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju – predlog za obravnavo, EVA 2021-2711-0127 (v nadaljevanju Novela ZZVZZ), ki bo v javni obravnavi do 6. avgusta 2021.
Zaradi mnogih pravnih in vsebinskih nedoslednosti v sicer kratki Noveli ZZVZZ z devetimi členi, zaradi odsotnosti argumentov v oceni stanja, zaradi odsotnosti obrazložitev potreb po drugačnem pravnem urejanju področja, zaradi opustitve mednarodnih primerjalnih ureditev področja, zaradi nejasnih in tudi neizvedljivih določb Novele ZZVZZ in zaradi neskladnostih Novele ZZVZZ z določbami Resolucije o normativni dejavnosti (Uradni list RS, št. 95/09), se ob branju Novele ZZVZZ ni moč izogniti vtisu o njeni nestrokovni in površni pripravi.
Novela Zakona predlaga bistveno spremembo sedanjega sistema upravljanja Zavoda za zdravstveno zavarovanja Slovenije (v nadaljevanju ZZZS) in ukinja avtonomijo ZZZS, kot ju določata Zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (Uradni list RS, št. 72/06 – uradno prečiščeno besedilo, 114/06 – ZUTPG, 91/07, 76/08, 62/10 – ZUPJS, 87/11, 40/12 – ZUJF, 21/13 – ZUTD-A, 91/13, 99/13 – ZUPJS-C, 99/13 – ZSVarPre-C, 111/13 – ZMEPIZ-1, 95/14 – ZUJF-C, 47/15 – ZZSDT, 61/17 – ZUPŠ, 64/17 – ZZDej-K, 36/19, 189/20 – ZFRO in 51/21, v nadaljevanju ZZVZZ).
V Sloveniji je zdravstveno varstvo urejeno po Bismarckovem modelu zdravstvenega varstva, poimenovanem tudi sistem socialnega zdravstvenega zavarovanja, ki temelji na načelih obveznega, z zakonom predpisanega javnega zavarovanja, s sredstvi zavarovanja pa nato avtonomno upravljajo predstavniki plačnikov obveznega zdravstvenega zavarovanja. Slovenski sistem upravljanja sredstev zdravstvene blagajne je primerljiv z ureditvami v primerljivih sistemih zdravstvenega varstva (Nemčija, Avstrija,..). V teh sistemih zdravstvenega varstva ima država vlogo sprejemanja zakonov in predpisov ter odpravljanja morebitnih motenj v sistemu, nima pa vloge upravljavca zdravstvene blagajne.
Upravljanje ZZZS in s tem sredstev zdravstvene blagajne je torej urejeno po načelu samoupravljanja plačnikov prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje, kar se odraža v sestavi Skupščine in Upravnega odbora ZZZS. Vlada lahko v sedanji Skupščini sodeluje na delodajalski strani le kot eden izmed plačnikov prispevkov obveznega zdravstvenega zavarovanja, in sicer s štirimi predstavniki med 20 predstavniki delodajalcev, 25 pa je predstavnikov zavarovancev. V Upravnem odboru sodelujejo tudi predstavniki ZZZS.
Neustrezen je predlog v Noveli ZZVZZ, po katerem bi se ukinilo Skupščino in Upravni odbor ZZZS, v okviru katerih sedaj o sredstvih zdravstvene blagajne avtonomno odločajo predstavniki plačnikov prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje. Namesto njih naj bi o sredstvih zdravstvene blagajne po predlogu Novele ZZVZZ odločal 11 članski Svet Zavoda, v katerem bi imela Vlada pet predstavnikov. Po Noveli ZZVZZ bi torej predstavniki vsakokratne vlade opravljali tudi naloge upravljavcev zdravstvene blagajne.
Novela ZZVZZ z ukinitvijo avtonomije upravljanja plačnikov obveznega zdravstvenega zavarovanja in krepitvijo vloge politike v upravljanju zdravstvene blagajne, t.j. s krepitvijo vpliva vsakokratnih vlad na upravljanje s sredstvi zdravstvene blagajne, spreminja sedanji avtonomno vodeni sistem zdravstvenega varstva v državno vodeni sistem zdravstvenega varstva. Vpliv vsakokratne politike bi se po predlogu Novele ZZVZZ okrepil še z uvedbo dodatnega nadzora vsakokratnega ministra za zdravje nad delom Zavoda.
Spoštovani minister, ker za tako drastičen premik sedanjega sistema zdravstvenega varstva k zastarelemu in neučinkovitemu državno vodenemu sistemu zdravstvenega varstva niste predstavili nobenih argumentov, ker niste predložili nobene analize učinkov predlaganih sprememb, ker za spremembe nimate soglasja ESS in prav tako ne soglasja javnosti, predlagam v imenu stranke DeSUS, da predlog zakona umaknete iz nadaljnjega postopka njegovega sprejemanja.
Priloženo vam pošiljam še druge pripombe na Novelo ZZVZZ (dostopno TUKAJ).
Lepo vas pozdravljam,
Ljubo Jasnič
predsednik DeSUS