
Ljubo Jasnič
Predsednik stranke DeSUS
Stališča pred sprejemom Zakona o nacionalnem demografskem skladu
Pred sprejemom Zakona o nacionalnem demografskem skladu v Državnem zboru bi rad na podlagi aktivnosti stranke tudi v preteklem obdobju podal svoja stališča.
DeSUS je 22. 1. 2018 vložil predlog Zakona o demografskem rezervnem skladu s ključnimi izhodišči
- preprečiti želimo nadaljnje nepotrebne prodaje državnega premoženja in zagotoviti, da se državno premoženje in prihodki iz njegovega upravljanja namenijo za posebne namene, kot je zagotavljanje dolgoročne vzdržnosti pokojninskega sistema;
- zagotoviti želimo neodvisnost in avtonomnost sklada pri upravljanju njegovih naložb;
- s prenosom naložb v vrednosti 3,2 milijarde evrov (po knjigovodski vrednosti) in dodatnimi viri financiranja želimo zagotoviti bistveno povečanje vrednosti premoženja sklada;
- zakon z namenom nadaljnjega plemenitenja premoženja sklada določa dobo akumulacije premoženja sklada, kljub temu pa v tem obdobju izjemoma omogoča koriščenje dela ustvarjenega dobička izključno z namenom usklajevanja pokojnin.
Iz vseh dokumentov zabeležk strokovne skupine DeSUS je razvidno, da je vodstvo stranke pristojna ministrstva in poslance opozarjalo na pomembnost izhodišč zlasti, da bo
DeSUS tudi v nadaljevanju vztrajal na ključnem izhodišču svojega poslanstva – oblikovanju dolgoročno vzdržne in celovite sistemske ureditve položaja upokojencev, ki med ključnimi izvedbenimi ukrepi med drugim predpostavlja tudi oblikovanje avtonomnega in neodvisnega demografskega rezervnega sklada s prenosom pomembnega dela državnega premoženja v last sklada.
Kot nov predsednik lahko ugotovim, da so vodstva stranke DeSUS zamudila pomemben čas za ureditev vsebin iz zakona in niso vztrajala na sprejemu predlaganega zakona o demografskem skladu, ki je ključno reševal problematiko zagotavljanja premoženja za zagotovitev varnosti izplačevanj pokojnin v prihodnje, tudi zaradi vedno večje demografske razlike v prihodnjih 15 letih.
Danes je besedilo Zakona o nacionalnem demografskem skladu v tretjem branju in je v skladu s Poslovnikom Državnega zbora zamujena možnost predlaganja sprememb. Vsekakor pa bo potrebno aktivno sodelovati in bedeti nad naslednjim:
- nad klasifikacijo premoženja (vrste naložb) – sprejemom strategije upravljanja naložb ,
- nad uporabo premoženja sklada,
- zagotoviti predstavnike DeSUS v organih sklada,
- bedeti nad roki izvajanja vsebine zakona.
Zagotovo so ključna vsebinska vprašanja v prihodnje:
- Poprava krivic upokojencem
- Sprejem zakonodaje, v kateri bosta za obdobje naslednjih treh let opredeljena višina in dinamika dodatnih uskladitev pokojnin in s tem poprava krivic upokojencem v obdobju 2010 do 2015, ko se pokojnine zaradi finančne krize niso usklajevale;
- Usklajevanje pokojnin skladno z veljavno zakonodajo;
- Sprejem zakona o dolgotrajni oskrbi
- Zagotavljanje kakovostne javne zdravstvene storitve vsem upokojencem (državljanom);
- Zagotavljanje kakovostnega javnega institucionalnega varstva, oskrbovanih stanovanj ter pomoči na domu vsem upokojencem (državljanom);
- Izgradnja primernih domov, povezanih z dolgotrajno oskrbo.
Glede na prihajajočo gospodarsko krizo, ki bo zagotovo posledica razglašene epidemije koronavirusa in bo imela za posledico uveljavitev tudi ostalih ukrepov za izboljšanje položaja upokojencev, predvsem:
- Dostopnost do ostalih socialnih transferjev za upokojence: denarna socialna pomoč, varstveni dodatek, dodatek za pomoč in postrežbo, ki pa ne bodo vezani na premoženjsko stanje oz. obremenjeni s hipoteko in potencialno izvršbo;
- Ustanovitev Urada za starejše, katerega naloga bo izvajanje oz. koordinacija celovite politike za državljane nad 65 let;
- Izplačevanje letnega dodatka vsem upokojencem ne glede na višino njihove pokojnine (število in razpon razredov je potrebno določiti tako, da bo sistem izplačevanja najpravičnejši za prejemnike).
Vse izrečene zahteve terjajo temeljit premislek poslancev stranke DeSUS o ustreznosti predlaganega Zakona o nacionalnem demografskem skladu, predvsem na demografske probleme in dolgoročne posledice po vsebini pomanjkljivega zakona.
Ljubljana, 7.7.2021