
Poslanec Poslanske skupine DeSUS Branko Simonovič, je na 47. nujni seji Odbora za zdravstvo postavil vprašanji naslovljeni kandidatu za ministra za zdravje, Janezu Poklukarju v zvezi prihodnjih ukrepov v zvezi s Covid-19 in dolgotrajni oskrbi. Vprašanji in odgovor objavljamo v nadaljevanju.
Branko Simonovič (PS DeSUS):
Hvala lepa za besedo, predsednica.
Lep pozdrav kandidatu za ministra ter vsem poslankam in poslancem!
V programu stranke DeSUS ima javno in dostopno zdravstvo prioriteto. Ustanovitelji naše stranke, upokojenci, so to pred 30 leti modro zapisali kot prvo točko našega programa. Ves ta čas 30 let smo se vsi člani DeSUSa, tako kot naše poslanke in poslanci, zavzemali, da to gradimo, dopolnjujemo in moderniziramo. Kako modra je bila ta odločitev, se je pokazalo tudi pri epidemiji, ki nas je zajela vse skupaj. Sam pa to še posebej menim – živim blizu meje z Italijo -, ko vemo, kaj so tam doživljali ravno zaradi nejavnega zdravstva na primarni ravni.
Gospod kandidat za ministra, v svojih odgovorih ste na nekaj mojih vprašanj že odgovorili, glede čakalnih vrst, glede jasne razmejitve med javnim in zasebnim zdravstvom. Povedali ste tudi svoje mnenje o ukinitvi dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja. Pa vendar mi dovolite, da vas zaprosim za eno mnenje. In sicer še vedno smo v času epidemije in me zanima, kako vidite vi nadaljnji razvoj. Upamo, da se bo to nekako stagniralo. Ali ga vidite, da bomo lahko živeli s preventivnimi ukrepi in normalno živeli kot pred epidemijo? Ali pa ga bolj vidite kot možnost, da uporabim to tujko, lockdowna vsega in povsod? Moram reči, da tako pri naših članicah kot pri naših državljankah in državljanih je mnenje tako, da vendar nebi kazalo za vsako ceno vse zapirati. To je eno mnenje.
In drugo, mi pa dovolite še vprašanje in jasen odgovor, kolikor je to možno. O dolgotrajni oskrbi ste tudi že govorili danes. Povedali ste vaše mnenje, da jo vidite bolj v razširjenem obsegu. Glejte, mislim, da že 15 ali 16 let se v stranki DeSUS zavzemamo, da bi končno prišli enkrat do tega zakona in uveljavitve tega, pa me zanima, kakšno je vaše mnenje, če boste uspeli v tem kratkem obdobju do volitev, dobro leto je, ta zakon spraviti v življenje, seveda vključno z viri.
Hvala lepa za vaše odgovore vnaprej.
Janez Poklukar (kandidat za ministra za zdravje):
Hvala za besedo. Hvala seveda tudi za ta vprašanja.
Kar se tiče izhoda iz epidemije je seveda ključno to, kot sem že povedal, da epidemije ne bo ustavil zdravstveni minister niti ne vlada, ampak ljudje. Ljudje, ki ponotranjijo te osnovne ukrepe kot je nošenje mask, razkuževanje rok in pa distanca. Seveda so pomembni ali pa vemo, da je kot najpomembnejši javnozdravstveni ukrep za preprečevanje nalezljivih bolezni cepljenje. To kaže že preteklost, ko epidemija črnih koz, tako epidemija davice kot tudi drugih nalezljivih bolezni. In zato mora biti to eden od ključnih ciljev Ministrstva za zdravje, da z ustrezno promocijo cepljenja in pa seveda zagotovitvijo zadostnega cepiva omogoči prebivalcem, da bomo lahko čim bolj normalno, če lahko temu tako rečem, zaživeli. Seveda je ključen moment tudi v razliki do ali pa razlike od prebivalcev, ki so ali pa bodo cepljeni, in pa preboleli bolezen v manj kot zadnjih 6-ih mesecih, seveda ključno tudi testiranje in zgodnje odkrivanje okuženih oziroma kužnih prebivalcev s področja oziroma iz razloga koronavirusa.
Lockdown je ukrep, ko je seveda epidemija v takem razmahu oziroma incidenca okužb v populaciji tako velika, da jo praktično z nobenim drugim ukrepom javnozdravstvenim ne moreš več zajeziti. In zoper to moramo narediti vse, da do tega, kolikor je le mogoče, ne pride. In kje je ta trenutek ta grožnja, če lahko temu tako rečem? Prvo je seveda, da bomo v zadostnem številu in obsegu precepljeni, to je eno od ključnih dejstev, ki bo narekovali naš nadaljnji tempo oziroma utrip družbenega življenja. Drugo, na kar moramo biti pozorni, so seveda tuji oziroma novi sevi. Imamo t.i. britanski, brazilski, južnoafriški sev. Ta trenutek, vsaj po mnenju stroke, se moramo še najbolj bati južnoafriškega, kjer naj bi bila nižja zaščita pred eventualno ponovno okužbo v primeru prekuženih oziroma pri precepljenih. In iz tega razloga vemo, da imamo na avstrijskem koroškem kar pomemben procent angleškega seva in da se je avstrijska vlada odločila zapreti Tirolsko zaradi južnoafriškega seva, mislim, da je ta trenutek znano, da je grožnja na severni meji, da je na mestu razmislek o uvedbi kontrole in pa testiranja ter karantene za prihod iz severnih držav. Sicer vemo, da se je konec poletja nekaj podobnega zgodilo na južni meji, ampak vendar ta trenutek pomembna nevarnost iz tega vidika in tega se avstrijska vlada zaveda, zato je naredila maksimalne ukrepe za zaporo Tirolske. Se pravi glavno grožnjo iz vidika novih sevov imamo ta trenutek na severu. Seveda pa je ključno po moje tudi da poskušamo ohranjati odprte šole. Vendar vse deluje ta trenutek v času oziroma po času epidemije drugače kot pred epidemijo, zdravstvo ne deluje tako, ne trgovine, ne vulkanizerji, ne frizerji, vsi delujejo drugače in neživljenjsko je pričakovati, da bodo šole pri obvladovanju epidemije delovale na enak način, zagotovo ne sme biti edina rešitev šola na daljavo, to mora biti bolj izjema kot pravilo, ampak zagotovo se moramo s predstavniki šolstva usesti in razmisliti kako narediti hibridne modele šolstva ali za vsako ceno ohranjati prvo triado v šoli ali je to pouk 14:14, ali so to razdeljeni razredi in opcija 3 plus 2 obiskovanja šole in potem menjava teh intervalov, ali je to, če gledamo tuje države, nič posebnega, nošnja mask pri otrocih samo zato, da zagotovimo odprto in da živimo čim bolj normalno. Tako, da to so tisti pomisleki in ukrepi, ki so na mizi zato, da da se izognemo kakršnemukoli lockdownu.
Kar se tiče dolgotrajne oskrbe, tako kot sem že povedal, časa je malo, glede na to, da je ta predlog že dolgo na mizi tudi da se je v zadnji izvedbi obseg ali pa definicija vsega kar pokriva ta zakon zmanjšal, verjetno z razlogom dosega končnega cilja, vendar vseeno tako kot sem že prej rekel, se zavedam, da z odpiranjem širših področji, kar bi bilo sicer morda v nekem obdobju z dovolj časa najbolj smiselno, se pravi v tem smislu je riziko uskladitve vseh odprtih vprašanj in verjetno je bil to tudi eden od razlogov, da smo šli v ožje variante izvedbe zakona. Tako, da pogledali bomo koliko je možno celovito to pokriti in v kolikšni meri je tisto kar je že, se pravi govorili smo o asistenci možno morda priključiti in morda še kaj drugega, tako da to bom pa videl potem, ko se bom na to temo z direktoratom, ki na ministrstvu pokriva to področje, usedli, kajti Ministrstvo za zdravje ima za to posebno področje in vem, da so bili v zadnjem obdobju precej aktivni. Hvala.